Elektricitet-Magnetism [11371]

Jag har en fråga angående analysmetoden masspektrometer. Jag jobbar just med ett område i Fysik B som tar upp magnetism. Och då studerar jag msspektrografen. Min fråga är hur man vet laddningen på partiklarna som skickas in. När jonerna kommer in i magnetfältet så intar den en cirulär bana. där man kan använda formeln: qvB=mvv/r. hastiheten har man koll på genom hastighetsfiltret: v=E/B. radien kan man mäta med detektor. Den magnetiska flödestätheten B kan man mäta. Man vill veta massan men har ingen koll på laddningen. Min tanka är om det går att få en speciell laddning på alla partiklar eller om det bara är molekyler med en viss laddning som får en radie som detektorn täcker upp. Kan ni svara på detta eller iaf hjälpa mig lite vore jag tacksam.
/Andreas V, Räddningsgymnasiet, Sandö

Laddningen känner man vanligtvis inte. Massfiltret filtrerar strängt taget inte massan utan massan dividerad med laddningen. Ta argon som exempel. Man kan få signal vid "massan" 40 (enkelt joniserat argon), men också vid "massan" 20 (dubbelt joniserat argon).