Universum-Solen-Planeterna [11184]

Ni har i ett tidigare svar skrivit att det inte finns några begränsningar som säger att något oändligt inte skulle kunna expandera. Hur förklarar man detta, alltså hur kan något oändligt bli större? Kan i så fall en oändlighet vara större än en annan oändlighet?
/Erik D, Polhem

Universum kan inte betraktas utifrån, vi sitter obevekligen inne i unversum, och varje beskrivning måste utgå ifrån detta. Vi kan inte avgöra om universum är ändligt eller oändligt. Det spelar faktiskt ingen roll när man beskriver universums expansion, det ser precis likadant ut, galaxhoparna flyger isär.

Om "uppblåsningsmodellen" (Inflatory Universe) är korrekt, är universum ofantligt mycket större än den del vi kan se, minst 100000000000000000000000000000 (1030) gånger större. Det talet är så stort att universum ur varje praktisk synpunkt kan betraktas som oändligt. Det går inte att titta på universum utifrån.

En vanlig invändning mot ett oändligt, expanderande universum är att tillräckligt långt borta far galaxhoparna med hastigheter över ljushastigheten. Det finns faktiskt inget hinder för detta. Vi har ingen principiell möjlighet att få kontakt med dessa områden. De ligger utanför vår ljuskon som man säger. Så detta strider inte mot relativitetsteorin.