Kraft-Rörelse [10959] Hur beräknar man de nya hastigheter båda föremålen får i x- och y-led som ett resultat av kollisionen? Notera att kollisionen inte nödvändigtvis behöver vara "rakt på". (något föremåls kraftvektor behöver inte passera genom det andra föremålets mittpunkt) Hjälp uppskattad, kört fast. Behöver det till mitt projektarbete (ett rymdspel) Svar: 1. Den totala energin bevaras. 2. Rörelsemängden bevaras. Alltså (vektor)summan av rörelsmängden före kollisionen är lika med (vektor)summan efter kollisionen. I stället för vektorer kan man räkna med x- och y-komponenten. Detta problem har alltså inte en lösning utan många. Frågelådan innehåller 7624 frågor med svar. ** Frågelådan är stängd för nya frågor tills vidare **
|
Denna sida från NRCF är licensierad under Creative Commons:
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar.