Universum-Solen-Planeterna [10956]

Jag har sett ett antal motargument för big bang teorin på internet. Dessa verkar dock vara felaktiga och bygga på feltolkningar av okunniga personer. Jag skulle vara tacksam om ni kunde komentera dessa. Samtliga argument är hämtade från: http://www.genesis-vus.se/faq/bigbang.htm

1. Big Bang förklarar egentligen inte hur materia/energi uppstod; den utgår från att det fanns, och att det sedan exploderade.

2. Enligt Big Bang-teorin befann sig universum "före" själva smällen i ett tillstånd av singularitet, dvs en liten liten liten prick med oändlig täthet, med volymen noll. Tyngdkraften i denna oändligt täta singularitet borde därför ha varit oändligt stor. Vad var det som bröt denna oändliga tyngdkraft och fick allting att explodera?

3. Eftersom universum expanderar (enligt Big Bang), betyder det att all materia kommer längre och längre ifrån varandra. Vad var det som ändå fick materia att "klumpa" ihop sig och bilda planeter, stjärnor, galaxer m.m.?
/Anders G, Balderskolan, Skellefteå

1. Alldeles riktigt, men Big Bang modellen gör heller inte anspråk på ett förklara detta.

2. Den fysik vi känner kan inte användas för tiden före 10-43 s (Placktiden). För att hantera denna epok fordras en kvantiserad gravitationsteori, och det har vi ännu inte någon.

3. Dett är en intressant fråga. Universum idag domineras inte av materia. Vakuumenergi (som inte är materia) utgör 70% av innehållet i universum. Man tror att denna komponent inte deltar i universums expansion. Det innebär att, när galaxerna bildades, var vakuumenergin helt försumbar. Vakuumenergin utövar en sorts negativ gravitation, så om den hade varit betydligt större än i vårt universum, hade inga galaxer bildats, utan materien hade varit jämnt fördelad.

Ett vanligt missförstånd är att universums expansion skulle vara geometrisk. Så är det alltså inte. Galaxerna expanderar inte. Galxhoparna expanderar inte. Man kan säga att avståndet mellan galaxhoparna ökar.

Nyckelord: big bang [37];