Universum-Solen-Planeterna [10926]

Som jag förstått det har man påvisat 4 olika slags svarta hål, som skiljer sig i laddning/roatationsmoment, där alla har M >0. Men i teorin finns det väl oxå möjlighet för svarta hål med negativ massa. För visst har man inte påvisat något sådant än?
/Erik N, Umeå

Vanligtvis talar man om två olika slags hål. Det klassiska Schwartschildt-hålet är sfäriskt symmetrisk. Kerr-hålet kan också rotera och vara elektriskt laddat.

Tittar vi ut i rymden hittar vi två olika sorters svarta hål. När en tung stjärna dör, kan ett svart hål uppstå. Det väger upp till 10 solmassor. I centrum av de flesta galaxer finns supermassiva svarta hål. I vår galax väger det 3 miljoner solmassor. I den elliptiska jättegalaxen M87 väger det 3000 miljoner solmassor. I klotformiga stjärnhopar finns i centrum ett svart hål på några tusen solmassor. Det svarta hålet tycks ha en tusendel av stjärnornas massa, så det dominerar aldrig i en galax.

Man är ganska säker på att de så kallade kvasarerna var supermassiva svarta hål under bildning, men någon helt klar bild av vad som hände har vi ännu inte. Kvasarer finns inte idag, deras epok kulminerade när universums ålder var en tiondel av dagens.

Svarta hål med negativ massa finns inte, det måste röra sig om något annat i så fall.