Universum-Solen-Planeterna [10915]

Hej!

Hur kan detta stämma?

Nått som är oändligt stort är ju redan större än störst. Hur kan då något som redan är oändligt bli större?

Tänker givetvis på vårat universum som utvidgar sig. Är det egentligen inte så att det bara är stjärnorna som försvinner bort från oss? Något som redan är oändligt kan ju logiskt sett inte bli större, för skulle något expandera så måste ju detta "något" vara ändligt.

Om vi nu ändå utgår från att universum är oändligt, var den det även den första microsekunden efter sin födelse?

Mvh Jonas
/Jonas R, Vansta, Nynäshamn

Varken i matematiken eller i fysiken finns något som hindrar att något oändligt expanderar. Du säger själv att det yttrar sig som att stjärnorna försvinner från oss.

Här vill vi ta upp ett vanligt missförstånd on universums expansion. Det är inte fråga om en geometrisk likformig expansion. Vårt solsystem expanderar inte, vår galax (vintergatan) expanderar inte, vår lokala galaxhop (med Andromedagalaxen) expanderar inte. Universums struktur i stort kan liknas vid ett skum, med galaxerna på bubblornas ytor. Universums expansion kan nu liknas vid att alla bubblor växer i volym.

1 mikrosekund är i dessa sammanhang en mycket lång tid. Om universum är oändligt nu, kan man vara säker på att det var oändligt då också.