Kraft-Rörelse [10621]

En fråga om svarta hål den här gången:

Vad skulle (teoretiskt) hända om två svarta hål med jämstor massa rör sig mot varandra? Kommer de att förena sig till ett gemensamt hål eller börja rotera runt ett gemensamt masscentrum (som dubbelstjärnor)? Frågan gäller ju även de s k supermassiva svarta hål som antas finnas i galaxernas centrum - skulle dessa kunna ha "normalmassiva" svarta hål i omlopp, ungefär som månar till en större planet?
/Bengt I, Sven Eriksson, Borås

Om två svarta hål kommer nära varandra, kan de fånga in varandra och bilda ett dubbelt svart hål. Enligt den allmänna relativitetsteorin sänder ett sådant system ut gravitationsstrålning. Energin till detta tas från banrörelsen, vilket får till följd att banorna krymper, och de svarta hålen närmar sig varandra. Det sker i ett allt hastigare tempo. Svarta hål på 10 solmassor snurrar till slut om varandra med ungefär 1000 varv per sekund, innan de till slut smälter samman och bildar ett svart hål. "Snurret" bevaras i form av rörelsemängsmoment hos det nya svarta hålet.

Inget sådant fenomen är observerat, men hoppas att om några år kunna påvisa gravitationsstrålningen som avges.