Universum-Solen-Planeterna [10286]

Vad anser man att det finns utanför universum? Om det inte finns något "yttre rum" som universum kan expandera i, så borde man väl inte heller kunna se universum utifrån eftersom det inte upptar någon plats. Skulle man kunna likna det vid att vi bor i en singularitet? /Tack för en toppensida!
/Jimmy K, Martin Koch-gymnasiet, Hedemora

Nej, man kan inte beskriva universum utifrån, det tillåter inte relativitetsteorin. Universum kan bara beskrivas inifrån, och man måste använda relativitetsteori. Med klassisk mekanik och sunt förnuft kommer man ingen vart. Relativitetsteorin lär oss att vi bara kan se en begränsad del av universum. Eftersom universum startade för 14 miljarder år sedan, kan vi inte se längre än 14 miljarder ljusår.

Tittar vi på allt mera avlägsna galaxer, tittar vi också längre tillbaka i tiden. Med dagens teknik kan man se så långt, att universums ålder var ungefär 10% av den nuvarande. Märkvärdigt nog är det universum vi då ser mycket mindre, volymen var ungefär 1/1000 av dagens. Det universum som vi kan studer med den kosmiska mikrovågsstrålningen är ännu mycket mindre. Volymen var då ungefär 1/1000000000 av dagens. Genom att undersöka ojämnheterna i denna strålning kan vi komma ännu närmre Big Bang. Om denna verkligen var en singularitet eller inte råder idag delade meningar.

Vi har hittills talat om den delen av universum vi kan se. Har vi någon möjlighet att ta reda på något om det som är utanför? Kanske. Nyare mätningar stöder den så kallade uppblåsningsteorin ("inflation" på engelska). Den går ut på att universum på ett tidigt stadium gick igenom en enorm expansion. I så fall skulle universum vara minst 1020 (100000000000000000000) gånger större än det universum vi kan se.