Kraft-Rörelse [10052]

Jag omformulerar frågan. Om man teoretiskt lyckas få upp en bil i ljusets hastighet, och sen slår på bilens strålkastare, vad händer då?
/Mathias E, Wenströmska, Västerås

Den teori inom vilken denna fråga skulle besvaras är den speciella relativitetsteorin. Den tillåter inte att något kommer upp i ljusets hastighet. Det skulle kräva oändlig energi, och det finns inte i den del av universum vi har tillgång till (vår ljuskon).

Däremot är det teoretiskt (men inte praktiskt) möjligt att få upp bilen i 99% av ljusets hastighet. En åskådare som ser bilen komma mot sig, ser att ljuset är blått på grund av dopplereffekten. Mäter man ljusets hastighet får man det vanliga värdet.

Det är just det centrala i den speciella relativitetsteorin: Ljusets hastighet i vakuum är alltid densamma, hur man än rör sig. Det innebär att hastigheter inte kan adderas som man kan i vardagstillvaron och i Newtons mekanik.

Ytterst beror detta på att vakuum inte har någon hastighet. Vakuum har alltid samma egenskaper, hur man än rör sig.

Dessa fenomen är väl studerade, men inte med bilar, utan med partiklar, både i laboratoriet och i naturen.